W sobotę 9 października zakończyliśmy realizację projektu Zdolni z Pomorza na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Projekt obejmował wykłady, warsztaty i ćwiczenia akademickie, które odbywały się w trzy soboty i trwały każdorazowo 6 godzin. Każde spotkanie dedykowane było określonemu problemowi, który związany był literaturą i teatrem.  Tematyka spotkań była niezwykle ciekawa:

4 listopada 2017 „Gdy usta milczą – czyli mowa ciała w życiu i na scenie” Podczas tego spotkania przyjrzeliśmy się, jak posługują się swym ciałem artyści sceny – aktorzy, tancerze, mimowie. Tropem mówiącego ciała powędrowaliśmy też do innych dziedzin sztuki, jak malarstwo czy literatura. I wreszcie sami sprawdziliśmy, aranżując scenki,  jak radzimy sobie z ucieleśnianiem naszych myśli i emocji.

2 grudnia 2017  „Buntownicy, skandaliści, wariaci – czyli oblicza artystycznego radykalizmu” Na tych zajęciach dowiedzieliśmy się , że każda epoka miała swoich artystów-odmieńców, którzy  nie mieścili się w obowiązujących normach i w prowokacyjny sposób kwestionowali istniejący porządek świata. Taka prowokacja miewała niezwykłą siłę: kazała  zmierzyć się z najtrudniejszymi tematami, obnażała fałsz i obłudę, dotykała tego, czego najbardziej się boimy lub wstydzimy. Czasem stawała się drogowskazem dla kolejnych pokoleń.

9 grudnia 2017 „Zachwyca czy nie zachwyca – czyli o trudnej sztuce odbioru dzieła”

Na ostatnim spotkaniu zastanawialiśmy się, jak zrozumieć i ocenić utwór literacki, dramat, przedstawienie teatralne? Czy istnieją obiektywne kryteria wartościowania czy wystarczy zdać się na własny gust i intuicję? Szukaliśmy sposobu,  jak ustalić, co autor miał na myśli? Historia zna wiele sytuacji, gdy dzieło, które dziś uznajemy za wybitne, zostało zignorowane, wzgardzone lub źle odczytane. Próbowaliśmy przyjrzeć się takim trudnym przypadkom i przećwiczyć różne strategie odbioru i interpretacji.
Wszystkie zajęcia prowadzili wykładowcy akademiccy. Były one dla naszych siódmoklasistów wielką inspiracją do twórczego myślenia, ćwiczenia się w publicznych wystąpieniach, okazją do toczenia polemicznych dyskusji, weryfikacji ugruntowanego już w jakimś stopniu sposobu postrzegania i oceniania tekstów literackich i wszelkich działań artystycznych. Wypada w tym miejscu podziękować wykładowcom za rzetelne i ciekawe poprowadzenie zajęć, a naszym uczniom pogratulować aktywności naukowej i wytrwałości.