O jakim państwie mowa?
Oczywiście, Finlandia. Kraj, który w 2023r. po raz szósty uplasował się na najwyższym miejscu w rankingu World Happiness Report, kolebka innowacji pedagogicznych oraz sukcesów reform szkolnictwa, sukcesywnie wprowadzanych od lat 80.
Ciężko wymarzyć sobie lepsze miejsce do szlifowania nauczycielskich kompetencji. Dzięki udziale w programie Erasmus+, jedna z naszych nauczycielek – Joanna Dąbrowska, miała szansę na poznanie sekretów fińskiej edukacji.
W fińskiej szkole kładzie się nacisk na dziecięcą samodzielność, współpracę, kontakt z naturą oraz ciepłe relacje między nauczycielem a podopiecznymi. Podstawą tworzenia przestrzeni do nauki są projekty edukacyjne bazujące na zainteresowaniach uczniów.
Podczas pierwszego tygodnia pobytu w Finlandii, pani Asia wzięła udział w kursie „Design Learning Spaces for the 21st Century Classroom”. W trakcie szkolenia nauczyciele poznawali najnowocześniejsze sposoby aranżacji sali lekcyjnej, sprzyjające komunikacji i pracy w grupie, dającej możliwości pracy projektowej, a także zachęcającej do samodzielności. Uczestnicy kursu mieli możliwość obejrzenia fotografii wnętrza fińskich szkół. Szkolenie było przepełnione pomysłami na urozmaicenie lekcji, wykorzystując chociażby układ stolików.
Jedną z pierwszych aktywności przygotowaną dla uczestników było zwiedzanie publicznej biblioteki „Oodi” w Helsinkach, zbudowanej w ramach obchodów 100lecia odzyskania niepodległości przez Finlandię. Jest to niezwykłe miejsce, gdzie oprócz wypożyczalni książek, mieści się przestrzeń do rozwijania swoich talentów i zainteresowań. Można tam również spotkać się ze swoimi przyjaciółmi, wspólnie gotując ulubione potrawy w dość dużej kuchni, wypożyczyć instrumenty muzyczne, pograć na konsoli, czy nagrać swój singiel w profesjonalnym studiu nagrań. Warto podkreślić, że miejsce jest dostępne dla wszystkich zupełnie za darmo.
Kolejnym miejscem, które odwiedzili uczestnicy kursu była wyspa Mustikkamaa Island, na której znajduje się miejsce spotkań przeznaczone dla młodzieży. Na wyspie znajduje się niewielki domek, w którym mieści się kuchnia, mini kawiarnia, gdzie młodzi ludzie, w trakcie spotkania mogą przygotować sobie herbatę czy sok ze świeżo wyciskanych owoców. Obok domku, znajduje się ogródek owocowo-warzywny, gdzie każdy może posadzić swoje wymarzone rośliny. Jest to przykład miejsca, gdzie nauka przez działanie nabiera właściwego wymiaru. Stwarza młodzieży przestrzeń do wspólnego „bycia”, ale również daje poczucie sensu i sprawczości. Nic tak dobrze nie smakuje, jak owoce pracy rąk własnych.
W trakcie drugiego tygodnia nasza nauczycielka wzięła udział w kursie „Environmental Education in Finland: the Eco-Social Approach. Podstawowym założeniem kursu było zapoznanie nauczycieli z metodą PBL (Phenomenon Based Learning), która polega na pracy projektowej, gdzie punktem wyjścia jest rzeczywiste zjawisko, np. zmiany klimatu. Szkolenie było przepełnione praktycznymi wskazówkami, ciekawymi aktywnościami oraz merytoryczną wiedzą przygotowującą do przeprowadzenia zajęć wspomnianą metodą w pracy z uczniami po powrocie do kraju.
Finlandia nie jest oczywistym wyborem, jeśli rozmyślamy o wakacyjnej destynacji. Zupełnie niesłusznie. Miejsce to jest prawdziwym rajem dla miłośników przyrody. Znajduje się tam 190 tysięcy jezior, dziesiątki tysięcy wysepek, miliony hektarów lasów (największy procent zalesienia w Europie) oraz 40 parków narodowych. Te znajdujące się najbliżej stolicy – Nuuksio oraz Sipoonkorpi stały najchętniej odwiedzanymi miejscami przez panią Asię. Z dala od zgiełku i ludzi, których w trakcie 8 godzinnej wędrówki spotkamy na swojej drodze bardzo niewielu. Dodatkowo pobyt w tym miejscu jest doskonałą lekcją języka angielskiego, ponieważ ciężko spotkać Fina, który nie posługuje się tym językiem.
Kursy odbyte za granicą pozwalaj poznać inny punkt widzenia. Pozwalają dostrzec rozwiązania, o których nigdy wcześniej nie słyszeliśmy. Kontakty międzynarodowe poszerzają horyzonty, pozwalają wyjść spoza swojej bańki i dostrzec nieznane. Po powrocie do kraju, pani Asia z ogromną radością będzie dzieliła się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami z uczniami. Rolą nauczyciela jest także wzmacnianie dzieci w dążeniu do osiągania swoich marzeń, wzniecaniu chęci podróżowania, poznawania nowych kultur, ale także poszanowania nieznanego. Jedynie człowiek, który wierzy we własne możliwości i jest ciekawy świata, może wzmacniać te cechy u swoich uczniów.

Mobilność edukacyjna do Finlandii w ramach realizowanego w Społecznej Jedynce projektu “Innowacyjne podejście do rzeczywistości szkolnej w obliczu pandemii COVID-19” finansowana była ze środków Unii Europejskiej programu Erasmus plus, Edukacja Szkolna.

#Erasmusplus #KA122 #Finland #Finlandia #EnvironmentalEducation #DesignLearningSpaces